fredag 11. september 2009

MrsMurdochs beste forkjølelsestips!

Det er snart høysesong for lårbensbrudd og kompliserte kneskader i alpintbakker, vonde haleben og isbrodder på glattisen og, ikke minst, tette neser, vonde halser og generelt dårlig allmenntilstand. Jeg snakker selvfølgelig om vinteren; denne urtypiske norske årstiden som nordmenn elsker å hate, som med sine "REKORDSTORE SNØMENGDER!!" kommer like overraskende på bussjåfører, privatbilister og østeuropeiske trailersjåfører hvert eneste år.

Jeg kunne disset gale alpinfantaster i timesvis. Akkurat som jeg kunne ledd godt og lenge av busser som sklir baklengs ned bakker som ikke er noe mer glatte enn de var i fjor da den første snøen falt, eller stupide trailersjåfører som først legger på kjettinger når traileren har stilt seg på tvers midt på E6 eller i Oslo sentrum. Det hadde imidlertid vært lite hensiktsmessig, og jeg føler at det er bedre å bruke tid på noe konstruktivt.
Jeg har, som noen kanskje har fått med seg, tjuvstartet på forkjølelsessesongen og blåst støv av gamle metoder for å nedkjempe bassilusker. Hvis noen gjerne vil vite hva jeg gjør når forkjølelsen bosetter seg i slimhinner og bihuler; les videre og få mine beste forkjølelsestips! Jeg liker å tro at de har noe for seg (placebo ftw).

Grunnstenen i MrsMurdochs forkjølelseskur er som følger: Ta et varmt bad i 15 minutter. Vannet skal være så varmt du orker. Så tar du en 5 minutter kalddusj. Så 5 minutter glovarmt bad igjen. Etterpå pakker du deg godt inn i noe varmt; enten et tjukt ullteppe eller en dyne.
... That's it. Enkelt og greit!


Så har jeg en liste med kombinasjonsteknikker ...

1) En kopp varm te, evt. kaffe hvis du foretrekker det. Varm drikke røsker godt når halsen kjennes ruskete, og hvis du har honning i (jeg snakker selvfølgelig om teen, ikke kaffen!) får du en ekstra gevinst ved at honningen virker bakteriedrepende.

2) Is / isbiter. Ofte er grunnen til at halsen kjennes crap at slimhinner og svelg er hovne, og is kjøler det pent ned. Is eller isbiter er ett fett, selv foretrekker jeg isbiter da jeg unngår melk og melkeprodukter når jeg er forkjøla. (Vi vet vel alle at melk og melkeprodukter gjør at slimet fra slimhinnene tykner som grøt? Udigg.)

3) En liten egokjærlighetsstund. For å sitere Jim Carrey: "An orgasm is like a mini-vacation." Og for å trekke inn litt Hakuna Matata: "Det er en problemfri filosofi!" Funker fett!

4) Grom musikk. Sett på yndlingsmusikken og sløv deg bort! Uten noe ønske om å belære noen, eller prakke på dem musikk de ikke liker, vil jeg imidlertid påpeke at heavy death folk pagan black metal kanskje ikke er det mest behagelige når man har hodepine, og jeg kan skrive under på at intens, sær elektronisk musikk gir deg feberfantasier av en annen verden! Rolig rock, Trond-Viggo Torgersen og dempet New Age-elektronika er herlig.

5) Alkohol i sofakroken. Enough said. Ikke nok til at du blir sørpe av alkoholen, bare akkurat nok til at du merker at sansene går på halv maskin og du er akkurat passe borte til at du sovner som en stein.


Lykke til med kampen mot forkjølelsen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar