torsdag 10. september 2009

Dagens alvorsprat: Delvis politisk aktiv

Folk som er delvis politisk aktive irriterer meg kraftig.

Med "delvis politisk aktiv" mener jeg de som er interessert i EN sak - dyrevern, innvandring, skatt, pensjonsordninger, skole eller andre emner - og finner seg et parti å stemme på basert utelukkende på det ene interesseområdet. Er det ikke en anelse egoistisk å bruke sin stemme til å stemme på et alternativ som er helt høl i huet, bare fordi du ikke gidder å løfte blikket og se hva partiet du stemmer på vil gjøre med resten av landet?

Jeg syns f.eks. det er bak mål å stemme FrP kun fordi en talsmann har sagt glupe ting om dyrevern. Like bak mål som det er å stemme Rødt bare fordi de vil fjerne lekser, eller KrF bare fordi man er kristen - eller er mot at homofile får gifte seg i kirken. Det er også ganske tragikomisk å se bekjente med sterk fremmedfrykt stemme FrP "fordi de er de eneste som tør si sannheten om innvandring i Norge!" og vite at dersom FrP kommer til makta, vil deres skatte- og arbeidsledighetspolitikk gjøre livet til mine bekjente vesentlig fattigere og tyngre.

Det er demokrati i Norge, for all del, og jeg forsøker ikke å manipulere noen til å stemme noe som helst, men vær så snill; vit hva du stemmer på! Det er egoistisk og trangsynt å stemme basert utelukkende på et avsnitt i et partiprogram.

(Og til dere som stemmer FrP basert på de fantastiske og bombastiske uttalelsene om dyrevern: FrP har null niks om dyr i sitt partiprogram, og nevner ikke dyrevern med et ord i deres berømte 100-dagers plan. Jeg tror dere bæsjer på leggen hvis dere tror dyrevern kommer langt opp på agendaen for eplepartiet ...)

4 kommentarer:

  1. Dette likte jeg.. Rett og slett.. :)

    SvarSlett
  2. Du har ganske mange gode poeng du !

    SvarSlett
  3. "The best argument against democracy is a five minute talk with the average voter." :)

    SvarSlett