tirsdag 25. august 2009

Mikas seksualitet

Jeg har totalt temmelig nøyaktig 13 + 1 + 1 + 1 + 4 + 2 Mika-sanger. (Grace Kelly, Lollipop, My Interpretation, Love Today, Relax, Ring Ring, Any Other World, Billy Brown, Big Girl, Stuck In The Middle, Erase, Happy Ending, Over My Shoulder, Instant Martyr, Holy Johnny, The Only Lonely One, Toy Boy, Lonely Alcoholic, Blue Eyes, Lady Jane, Overrated, Loverboy.) Av disse 22 sangene er det hele seks sanger (Lollipop, Love Today, Billy Brown, Holy Johnny, Toy Boy, Loverboy) hvor jeg leser mer eller mindre tydelige undertoner av det jeg vil kalle et sexliv som faller utenfor A4-normalen.

I både Love Today og Holy Johnny er det klare hint til det jeg vil kalle leken og frivillig prostitusjon. Lollipop handler om at han ønsker å råde lillesøsteren til å vente med sex til hun har blitt mer moden og trygg. Toy Boy handler om en guttedukke som foreldrene tar fra sønnen sin fordi de "didn't want him sleeping with a boy too long / it's a serious thing in a grown-up world / maybe he'd be better with a barbie girl".

Loverboy tror jeg handler om en gutt som blir beundret av både en gutt og en jente samtidig, uten at jeg skal si det sikkert. Billy Brown - ah, den klassiske sangen om den gifte familiefaren som har en homoseksuell affære før han rømmer fra familien og elskeren til en sydhavsøy og har et flyktig forhold med en vakker kvinne.

Det er ikke noe nytt at folk spekulerer i om Mika er en eksentrisk streiting eller så skjeiv at Jan Thomas ser ut som en linjal i forhold. Klesstilen (fargerike tekstiler, glitter og glæm, capser med vannmelommønster ....) er et kapittel for seg selv, og den siste musikkvideoen hans (hvor han rocker rundt på soverommet i undertøyet iført glitrende joggesko, bisarre klær og har et aldri så lite lasershow) bidrar kanskje ikke til å rette på imaget. Jeg har ikke akkurat gjort noen store forsøk på å regne meg frem til hva som gjemmer seg bak fasaden, men hvis han baserer de fem-seks nevnte sangene med seksuelt tema på egne erfaringer og identitet i likhet med de fleste andre sangene hans er det en klar indikator på at han har et avslappet forhold til biseksualitet og mer utsvevende seksualliv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar