mandag 1. februar 2010

Burkaoppgulp

Når jeg leser slikt som dette begynner jeg å tvile på om Europa er så sivilisert som vi liker å tro. Kjære politikere som mener burkaen er kvinneundertrykkende: Overser dere det faktum at det er opptil flere ressurssterke kvinner i Norge som frivillig tar på seg burkaen hver morgen? Det at vi i Europa har en kultur hvor vi mener at man skal se ansiktet til den man snakker med er kanskje noe man syns er ubehagelig i andre kulturer. Personlig syns jeg konseptet med at man ikke kjenner hverandre av utseende, kun personligheten, med mindre man er så nær hverandre at utseendet ikke spiller noen rolle uansett, er noe man kan dra lærdom av i et samfunn som er så overfladisk og utseendefokusert som det europeiske samfunnet er idag. Jeg innbiller meg i hvert fall at hvis du bor i en by hvor de fleste kvinnene bruker burka er det vanskelig å være overfladisk og kroppsfiksert. "Ser rompa mi feit ut i denne?" "Shit, jeg har en kvise i panna!" "Å nei, jeg har fått litt sideflesk!" "Æsj, jeg har så mye kviser på ryggen, det ser så stygt ut når jeg går i singlet om sommeren." Tenk så deilig å kunne kaste på seg en burka og slippe å tenke på hva alle andre syns?
(Obs: Jeg er nok ikke hundre prosent seriøs i avsnittet over her, men ... delvis.)

"I Frankrike ble det i forrige uke debattert i parlamentet om det skal innføres forbud mot burka og lignende plagg på offentlige steder som skoler, kollektivtransport og offentlige kontorer. Videre foreslår et utvalg i parlamentet å nekte arbeidstillatelse og statsborgerskap til kvinner som skjuler ansiktet. Generelt forbud mot burka er imidlertid ikke aktuelt. "
Hvis vi forestiller oss at det er kvinner som ikke vil, kan eller tør gå ute blant andre enn svært nære venner og familie; vil ikke et slikt forbud mot burka på offentlige steder være minst like undertrykkende som burkaen selv?


Sorry Mac: Har du et problem med at dine nye landsmenn undertrykker sine kvinner, nytter det neppe å velge en hurtigløsning og ta fra kvinnene rettigheten til å ta på seg burkaen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar